بدون تردید می توان گفت که امروزه تاسیس و راه اندازی مرکز زیبایی زیبایی از پردرآمدترین کسب و کارها در ایران است. چرا که میل به زیبایی بیشتر در آقایان و خانم ها روز به روز بیشتر می شود و این نیاز علیرغم وجود مراکز زیبایی متعددی در سطح شهرها و استان ها همچنان به قوت خود باقی مانده است، زیرا تقاضا در بازار بیشتر از این تعداد است.
بنابراین اگر به فکر راه اندازی کلینیک زیبایی هستید، ما به شما تبریک می گوییم و مطمئن باشید که با رعایت نکاتی که در ادامه گوشزد می کنیم، کسب و کاری پر رونق خواهید داشت و در کوتاه ترین زمان ممکن درآمد هنگفتی را به برداشت خواهید کرد.
در این نوشتار هدف ما بررسی تمام جانب مربوط به راه اندازی مرکز زیبایی است؛ اگر شما هم قصد راه اندازی کلینیک زیبایی را دارید با ما همراه باشید.
مجوزهای لازم برای تاسیس کلینیک زیبایی
یکی از مراحل اصلی برای تاسیس مرکز زیبایی، اخذ مجوزهای مربوطه از وزارت بهداشت و درمان است. مجوز برای تاسیس کلینیک زیبایی تنها به پزشکان عمومی و متخصصین پوست و مو داده می شود. این افراد می توانند با مراجعه به وب سایت سامانه صدور پروانه ها و مدیریت اطلاعات موسسات برای دریافت مجوز کلینیک زیبایی اقدام کنند.
البته معمولا افرادی که قصد سرمایه گذاری در حوزه زیبایی را دارند با عقد قرارداد با یک پزشک، نسبت به اخذ مجوز کلینیک زیبایی اقدام می کنند.
راه اندازی مرکز زیبایی تنها با دریافت مجوز تمام نمی شود و علاوه بر مجوز بهداشت نیاز به مجوز ساختمانی، مجوز فنی و سایر مجوزها برای تایید ایمنی و حرفه ای بودن فعالیت های کلینیک شما نیاز است.
شرایط تاسیس کلینیک زیبایی
• سرمایه گذاران برای دریافت مجوز تاسیس کلینیک پوست و مو می بایست به همراه یک پزشک عمومی و یا متخصص پوست مو به معاونت درمان استان خود مراجعه کنند و یا اینکه مدارک را در وب سایت سامانه صدور پروانه ها و مدیریت اطلاعات موسسات بارگذاری کنند.
• در انتخاب نام کلینیک زیبایی به این موضوع توجه داشته باشید که باید نام انتخابی شما منحصر به فرد باشد و مشابه آن در شهر و منطقه شما نباشد.
• ثبت کلینیک زیبایی در اداره ثبت شرکت ها، به فعالیت شما وجهه قانونی می بخشد.
مراحل راه اندازی مرکز زیبایی
برای راه اندازی مرکز زیبایی نیاز است که 8 مرحله زیر را طی کنید:
1. طراحی و تکمیل نقشه راه
اولین گام برای تاسیس مرکز زیبایی طراحی و تکمیل یک نقشه راه درست یا بیزینس پلن شماست. در این مسیر می توانید با توجه به اهدافی که دارید از مشاوران باتجربه و خبره کمک بگیرید.
2. انتخاب محل مناسب برای تاسیس مطب
موقعیت مکانی کلینیک زیبایی یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر میزان درآمد شما است. به طوری که در صورت انتخاب لوکیشن مناسب برای کلینیک زیبایی کار شما در مراحل جذب مشتری و کسب درآمد بیشتر، بسیار آسان تر خواهد بود. اما چه مکانی برای تاسیس کلینیک زیبایی مناسب است؟
برای انتخاب لوکیشن مناسب فاکتورهایی مثل دسترسی آسان به کلینیک زیبایی، نزدیکی به مشتریان، بازار رقابت، امکان پیشرفت در منطقه و ... تاثیرگذار است.
3. طراحی دکوراسیون
از آنجا که دکوراسیون اولین موردی است که مراجعه کنندگان پس از ورود به مرکز به آن توجه می کنند بنابراین در هنگام راه اندازی مرکز زیبایی حتما به این موضوع توجه داشته باشید.
دکوراسیون مرکز زیبایی علاوه بر زیبایی بصری باید از فضای مرکز به نحوی استفاده شود که مراجعه کنندگان در هنگام مراجعه به مرکز زیبایی احساس راحتی و آرامش داشته باشند.
4. تهیه تجهیزات با کیفیت
یکی از مراحل مهم در راه اندازی کلینیک زیبایی تهیه تجهیزات با کیفیت برای کلینیک زیبایی است. به دلیل اینکه شرکت های تولید کننده تجهیزات پزشکی بسیار متنوع هستند؛ بنابراین برای انتخاب بهترین تجهیزات حتما از افراد کاربلد و متخصصان این حوزه کمک بگیرید.
5. راه اندازی نرم افزارهای مدیریتی
از آنجا که مدیریت و نظارت مراکز زیبایی تقریبا توسط یک فرد غیر ممکن است بهتر است از نرم افزارهای مدیریتی مربوطه استفاده کنید. در صورت استفاده از این نرم افزارها مدیریت مرکز زیبایی به بهترین نحو احسن و با حداقل خطای انسانی انجام می شود.
6. جذب، گزینش، استخدام و آموزش کارکنان
کارکنان یک مرکز زیبایی نقش بسیار مهمی در تعداد مراجعه کنندگان مرکز و در نهایت درآمد کلینیک زیبایی دارند. از جمله پرسنلی که نیاز است که جذب مرکز خود کنید عبارتند از:
• متخصص پوست و مو
• اپراتور لیزر
• مدیر داخلی کلینیک
• متخصص کاشت و مو ابرو
• اپراتور میکرونیدلینگ
• منشی
• پرسنل خدماتی
• متخصص فشیال و خدمات پوستی
• سوپروایزر خدمات پیراپزشکی و لیزر
کارکنان مرکز زیبایی علاوه بر اینکه باید متخصص و حرفه ای باشند، نیاز است که در ارتباط با مراجعه کنندگان با حوصله و با اخلاق باشند.
همچنین در صورت برگزاری دوره های آموزشی در بازه های زمانی مختلف، می توانید اطلاعات پرسنل را خود را افزایش دهید که این موضوع باعث تقویت مهارت آنها و در نهایت ارائه خدمات با کیفیت تر به نسبت سایر رقبا می شود.
7. تدوین سیاست های قیمت گذاری
از آنجا که نرخ مصوبی برای خدمات مربوط به زیبایی وجود ندارد، ممکن است شما در هنگام راه اندازی کلینیک زیبایی دچار سردرگمی شوید.
برای قیمت گذاری خدمات زیبایی خود حتما تحقیقات لازم را انجام دهید و از متخصصان این حوزه مشاوره بگیرید. در واقع شما باید نسبت به توان مالی افراد ساکن در منطقه، نرخ خدمات زیبایی مربوطه در مراکز زیبایی محدوده و همچنین به نسبت تخصص و مهارت پزشکان و کیفیت تجهیزات خود قیمت گذاری برای خدمات خود را انجام دهید.
8. بازاریابی و تبلیغات
همان طور که می دانید تعداد رقیبان شما در حوزه خدمات زیبایی کم نیستند و تنها راه حل برای جذب مشتری، بازاریابی و تبلیغات است.
شما می توانید با توجه به بودجه خود از روش های تبلیغاتی مختلف مثل کارت ویزیت، تراکت، طراحی سایت، تبلیغات محیطی، تبلیغات در فضای مجازی و ... استفاده کنید.
تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی کلینیک زیبایی
در واقع یکی از مهم ترین نکاتی که قبل از راه اندازی مرکز زیبایی باید در نظر داشته باشید این است که آیا از نظر مالی توانایی تجهیز کردن کلینیک زیبایی به ابزارهای پزشکی و زیبایی را دارید یا خیر.
از جمله پرطرفدارترین و پرسودترین تجهیزات کلینیک زیبایی عبارتند از:
• دستگاه لیزر موهای زائد: بیشترین تعداد مراجعه کنندگان کلینیک های پوست و مو را افرادی تشکیل می دهد که برای لیزر موهای زائد به این مراکز مراجعه می کنند. بنابراین اگر قصد راه اندازی مرکز زیبایی را دارید، ارائه این خدمات را در اولویت قرار دهید.
• دستگاه هایفوتراپی: این دستگاه یکی از دستگاه های پزشکی با قیمت مناسب است که در صورت خرید آن می توانید بسیاری از مشکلات پوستی مانند جوانسازی پوست، رفع چین و چروک و ... را انجام دهید.
• کربوکسی تراپی: کربوکسی تراپی یکی از شناخته شده ترین و قدیمی ترین روش های جوانسازی پوست است که در صورت تجهیز کردن کلینیک زیبایی خود به این دستگاه قطعا، زیباجویان بسیار زیادی را به مجموعه خود جذب خواهید کرد.
• دستگاه آراف فرکشنال: از طریق رادیوفرکوئنسی یا آراف فرکشنال این دستگاه می توان بسیاری از مشکلات پوستی اعم از آکنه، اسکار، ترک های پوستی، چین و چروک و منافذ پوستی را از بین ببرد.
سایر دستگاه هایی که می توانید برای مجموعه خود تهیه کنید عبارتند از:
• دستگاه ساکشن
• میکرودرم
• دستگاه کویتیشن
• دستگاه میکرونیدلینگ
• دستگاه مزوتراپی
• دستگاه جوانسازی پوست
• دستگاه لاغری کرایولیپولیز
• دستگاه co2 فرکشنال
• و ...
این دستگاه ها نیز جزء پرطرفدارترین دستگاه ها در میان زیباجویان است.
هزینه راه اندازی کلینیک پوست و مو
پس از اینکه با شرایط تاسیس و مجوزهای لازم برای راه اندازی مرکز زیبایی آشنا شدید، به عنوان سرمایه گذار حق دارید که درباره میزان هزینه راه اندازی کلینیک پوست و مو اطلاعات کسب کنید.
همان طور که گفتیم، خدمات مراکز زیبایی بسیار متنوع هستند و شما می توانید با توجه به بودجه خود خدماتی همچون لیزر موهای زائد، تزریقات زیبایی، جوانسازی پوست، لاغری و ... را ارائه دهید. تمامی این خدمات نیازمند خرید دستگاه و تجهیزات، مواد مصرفی و استخدام اپراتور و متخصص دارد که تمامی این موارد را باید در هزینه های خود لحاظ کنید.
با توجه به هزینه های مربوط به تجهیزات، مواد مصرفی، حقوق و دستمزد پرسنل، اجاره و خرید ملک، هزینه راه اندازی مرکز زیبایی کاملا متغیر است. اگر شما بخواهید تمامی خدمات را در مرکز زیبایی خود ارائه دهید نیاز به سرمایه گذاری 5 الی 15 میلیارد تومانی است. البته با این سرمایه گذاری میزان درآمد سالانه شما بین 3 تا 5 میلیارد تومان خواهد بود.
مدیریت کلینیک زیبایی با نرم افزار تخصصی مدیسکا
در دنیای تکنولوژی و فناوری امروزه، استفاده از نرم افزارهای مدیریت برای بهبود عملکرد و اداره کسب و کارهای امری ضروری است که کلینیک های زیبایی هم از این قاعده مستثنی نیستند.
یکی از نرم افزارهای تخصصی در حوزه پزشکی، مدیسکا است. این نرم افزار با ارائه امکانات متنوع و منحصر به فرد، به شما کمک می کند تا مدیریت تمامی امور مربوط به کلینیک خود را به صورت یکپارچه انجام دهید.
چرا مدیسکا؟
مدیسکا با ارائه امکانات متنوع و کاربردی، می تواند به شما در مدیریت هرچه بهتر کلینیک زیبایی کمک کند. استفاده از این نرم افزار باعث افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت خدمات شما خواهد شد.
از جمله مزایای استفاده از مدیسکا برای مرکز زیبایی عبارتند از:
• مدیریت جامع اطلاعات مراجعه کنندگان: با این نرم افزار می توانید اطلاعات جامع از سوابق پزشکی، درمان های انجام شده، نوبت ها و ... سایر اطلاعات مربوط به مراجعه کنندگان خود تهیه کنید.
• نوبت دهی آنلاین: با مدیسکا تعداد تماس های تلفنی شما کاهش پیدا می کند و بیماران شما می توانند نوبت های خود را به صورت آنلاین ثبت کنند.
• مدیریت مالی: مدیسکا با ارائه گزارش های مربوط به مدیریت هزینه ها، درآمدها، حقوق و دستمزد و ... به شما کمک می کند تا امور مالی کلینیک خود را به صورت دقیق و شفاف مدیریت کنید.
• گزارش گیری جامع: نرم افزار مدیسکا با ارائه گزارش های متنوع شما را در تحلیل عملکرد مرکز کمک می کند.
• کاهش خطاهای انسانی: با خودکارسازی بسیاری از امور، احتمال بروز خطاهای انسانی به حداقل ممکن می رسد.
• افزایش رضایت مراجعه کنندگان: با ارائه خدمات بهتر و سریع تر، رضایت مراجعه کنندگان مرکز شما افزایش پیدا می کند که این موضوع به جذب مراجعه کنندگان جدید کمک شایانی می کند.
کلام آخر
اگر شرایط لازم برای راه اندازی مرکز زیبایی را دارید، ما به شما تبریک می گوییم؛ چرا که در مدت زمان کوتاهی قرار است چندین برابر از هزینه ای که کرده اید را برداشت کنید.
ما در این مطب سعی کردیم درباره نیروی انسانی، تجهیزات مورد نیاز، ساختمان مرکز زیبایی و برآورد هزینه ها، برگشت سود و همچنین نقش نرم افزارهای مدیریت مانند مدیسکا در بهبود عملکرد کلینیک زیبایی اطلاعات در اختیار شما قرار دهیم. در صورتی که سوالات دیگری در زمینه راه اندازی مرکز زیبایی دارید، می توانید در بخش نظرات وب سایت از متخصصان ما بپرسید.